5 клас. Українська мова. Речення. Його граматична основа (підмет і присудок).

Тема уроку: Речення. Його граматична основа (підмет і присудок).

Мета: поглибити знання п'ятикласників про граматичну основу речення, способи вираження підмета і присудка; дати загальне уявлення про речення з одним головним членом; формувати загальнопізнавальні вміння виділяти граматичну основу в реченні, порівнювати речення з повною граматичною основою і з одним головним членом, визнача­ти спосіб морфологічного вираження підмета і присуд­ка; розвивати творчі вміння побудови речень і зв'язних висловлювань; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи, почуття поваги до рідного краю, мови.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

             I.      Організаційний момент   
          II.      Установчо-мотиваційний етап
Уведення учнів у спроектоване понятійно-термінологічне поле: учи­тель пропонує п'ятикласникам звернути увагу на основні поняття, з яки­ми вони познайомляться на уроці (терміни записані на дошці).
Речення

Логічний наголос

Граматична основа речення:
підмет, присудок

       III.      Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
      IV.      Актуалізація знань.
Робота біля дошки. Записати речення. Записати 2-3 словосполучення. Сформулювати поняття словосполучення, його будову.

Наша українська мова – це одна із шести тисяч мов сучасного світу. Люди, що розмовляють цими мовами, можуть мати однакові думки та почуття, але виражають їх по-різному своїми мовами.

Бесіда.
· Що таке словосполучення? Яка його будова?
· Які слова ним не є? Чим словосполучення відрізняється від речення?
· Колективне заповнення таблиці
Знаємо
Хочемо дізнатися
Дізналися
Визначення словосполучення та речення, головні члени речення.
Як розрізняти словосполучення й речення, як не помилятися у визначення видів присудків, що таке граматична основа речення


                     V.     Осмислення матеріалу. 

·        Робота в парах.
Спільне виконання завдань (обмін думками, спільні висновки).
Завдання.
Прочитати речення. Виділити словосполучення, визначити головна й залежне слово, головні члени речення. Якою частиною мови виражений підмет, присудок?

Добре слово варте задатку. Дружи з розумним – не будеш дурнем. Знання роблять життя кращим. Розум – скарб людини.

·        Творчий диктант

 Визначити межі речень. Прочитати, слідкуючи за тим, як у кінці речень понижується голос. Списати, розставляючи пропущені розді­лові знаки. Підкреслити граматичні основи.

ОСІНЬ

Прийшла осінь у зелені коси беріз вплелися золотисті стрічки різ­нобарвними вогнями горять осики дикі груші червоніють китиці ягід на горобинах на лісовій ліщині дозріли горіхи важкі коричневі жолу­ді падають з дубів лісовим мешканцям настав час заготовляти на зиму харчі лісові миші наповнюють свої нірки насінням кленів бруслини жолудями горіхами моторні білочки ховають під мох у дупла дерев лі­сові горіхи й жолуді збирають і сушать на голках гриби (За В. Пархоменком).
Ø                         Про які дерева ви дізналися з цього тексту? З'ясуйте значення назв дерев осика і ліщина за допомогою тлумачного словника.
Ø                         Наявність граматичної основи (підмета і присудка) — одна з голов­них ознак речення. А які ще ознаки властиві реченню?
„Мозкова атака”.
Учні висловлюють думки щодо вживання розділових знаків у записаних реченнях. Вони їх записують у вигляді великої літери Т (дві колонки під одним дахом).
Запитання
Позитивна відповідь
Негативна відповідь

                  VI.Рефлексія на рівні самоосмислення.

Учні пригадують усе, що відомо з теми (робота із системою орієнтирів).



   VII.      Змістово-пошуковий блок.
Ігровий пошук „Вірю-не вірю”.
Учні повинні погодитися із твердженням учителя або спростувати.
До словосполучень належать поєднання таких слів:
-       підмет + присудок;
-       повнозначне слово + повнозначне слово;
-       службове слово + повнозначне слово;
-       повнозначне слово = повнозначне слово (зєднані сурядним звязком).
VIII.      Експериментування.
Записати речення, розставивши розділові знаки. Знайти граматичну основу, виписати словосполучення.
Калиновою, соловїною назвали прекрасну українську мову поети П.Тичина, М.Рильський, А.Малишко.
      IX.      Узагальнення знань.
· Бесіда по темі:
· Заповнення таблиці „З – Хд – Д”.
         X.      Рефлексія.
· Як ви почувалися на уроці?
· Що винесете з уроку?
· Який вид роботи був найбільш вдалим?
      XI.      Дом. завдання. §9.  впр. 148

2 коментарі: