7 клас Способи творення дієслів

Мета: познайомити семикласників зі способами творення дієслів; формувати вміння знаходити дієслова й визначати спосіб їх творення, вправно ними користуватися при творенні дієслів; доречно використовувати в мовленні дієслова, утворені різними способами; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу познайомити з надбанням народної медицини.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: уживання дієслівних антонімів.
Текст (риторичний аспект): створення висловлювань у художньому стилі з використанням дієслів, утворених різними способами.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Уся яскравість мовлення у дієслові,
 адже дієслово – це дійова сила характеру.
Ю. Бондарєв
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
- Добрий день всім: учням і гостям,
Здоров’я щиро зичу Вам.
І ось іще один урок
До вас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож озброймось книгою й пером,
Щоб упірнуть у мовну нам безодню!
-         Діти, урок у нас сьогодні не звичайний, тож для того, щоб він був цікавим, вам потрібно бути синоптиками. Спробуйте спрогнозувати свої відповіді на уроці.
Рефлексія
Прогнозовані відповіді на уроці:
-         На уроці я буду…
ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку
Перед нами поставлені такі завдання:
Поглибити (знання про дієслово як частину мову)
Формувати (вміння знаходити дієслова в тексті)
Визначати (способи їх творення)
Розвивати (творчі здібності, спостереження, увагу, пам'ять).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Інтерактивна вправа «Очікування»
Чого кожен з вас очікує на уроці?
- Я очікую, що ….
- Цей урок навчить мене…
Вчитель. Я також хочу висловити свої очікування щодо уроку.
-         ви повинні знати способи творення дієслів
-         удосконалювати вміння робити словотвірний аналіз дієслів
-         точно і грамотно висловлювати свої думки
-         злагоджено працювати на уроці
-         зумієте переконати, що любите і знаєте рідну мову та шануєте українські традиції
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів
Відео «Запам’ятай. Так буде українською» «Брати чи приймати» https://www.youtube.com/watch?v=pvfMQ-R509Y
Ø                                   Прочитати текст. Виписати слова, утворені: а) префіксальним; б) суфіксальним; в) префіксально-суфіксальним способами.
ЛЮБИСТОК
З’явився любисток у нашому краї дуже давно. Розкішне зелене листя, приємний запах, лікувальні властивості зробили цю рослину улюбленою в народі.
Любисток використовують для приготування народних ліків від головного болю. Здавна українські дівчата мили любистком голову, щоб волосся було гарним, щоб не боліла голова (З журналу).
ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Дослідження-спостереження над мовним матеріалом
Ø     Розглянути таблицю і визначити, від яких частин мови творяться дієслова.
Дієслівні префікси багатозначні, тому за їх участю утворюються дієслова з різним значенням (руху, переміщення тощо).
Від дієслів дієслова творяться за допомогою суфіксів, а від інших частин мови — за допомогою суфіксів, префіксів і способом словоскладання.
Суфіксальний
Префіксально-
Словоскладання

суфіксальний





в- (уві-): вписати,
-а-, (-я-): від імен-
під-, з- + -ува-
а) іменна частина

увібрати, влити;
ників, прикметни-
(-юва-): підви-
+ дієслівна осно-

від(і)-: відрахувати;
ків, вигуків: мор-
щувати, зменшу-
ва: благоволити,

до-(ді-): дочисти-
гати, хлопати,
вати;
верховодити;

ти;
вечеряти, міцніша-
ви-, по-, з-, не-,
б) складні імен-

над-(і-): надпису-
ти;
про- + -и-, -ува-,
ники + -ува-

вати, надірвати;
-ува (-юва-): від
(-юва-): викорі-
(-юва-), -а- (-я-):

о- (об-, обі-): об-
іменників: підмалю-
нювати, знешко-
вільнодумствува-

шити, обіграти,
вати, записувати,
джувати, пофар-
ти, добродіяти

обнести;
днювати, учителю-
бувати;


під-(і)-: під’їха-
вати;
від-, до-, з-, не-,


ти, підігріти, піді-
-і-: від іменників,
на- + -ся: відче-


брати;
прикметників, чис-
питися, ненаїс-


по-, попо-: подер-
лівників: жаліти,
тися, допрацюва-


ти, попоходити;
біліти, двоїти;
тися


при-: пришити;
-ну-: від прикметни-



роз- (розі-): роз-
ків, вигуків: стукну-



громити, розігріти
ти, ойкнути;




-ка-: від займенни-




ків, вигуків, часток:




бекати, кукувати





V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми
1. Робота в групах

Ø                                   Дібрати антоніми до поданих дієслів, змінюючи в них префікси. Визначити морфологічні ознаки утворених дієслів.
Виростити, зсипати, розширити, наблизитися, приближати, ділитися, дарувати.
Ø                                  Скласти розповідь про цілющі рослини, яким віддають перевагу у вашій родині, використовуючи дієслова.
Ø                                  Від поданих слів утворити дієслова суфіксально-префіксальним способом.
Корінь, хвороба, ліки, кашель, міцність, жаль, зима, зелень, молодь.
Ø                                  Замінити словосполучення дієсловами. Визначити спосіб їх словотворення. Виділити суфікси.
Рибу ловити, єдина боротьба, змінювати за дієвідмінами, тихий мир, козу водити, благо робити.
Довідка для вчителя: риболовствувати, єдиноборствувати, дієвідмінювати, утихомирити, козоводити, благодіяти.
Ø     Від дієслів утворити якомога більше дієслів префіксальним способом.
Зразок. Учити — перевчити, довчити, недовчити, підучити, відучити.
Нести, читати, майструвати, різати, слухати.
Ø     Розібрати за будовою 2–3 слова.

До записаних коренів додати префікси та суфікси. Визначити спосіб творення відновлених слів.




ч
и
т








т
о
п
л









п
и
с







г
о
д
ж







м
а
л
ь







с
т
у
к


і





г
у
р
к


і





б
у
р
м


і





г
р
и
м








б
л
и
м








с
м
и
к









Ключ: перечитувати, протоплювати, переписувати, погоджувати, змальовувати, стукотіти, гуркотіти, бурмотіти, гримати, блимати, смикати.
1. Які способи словотворення характерні для дієслів?
2. Від яких частин мови творяться дієслова?
VІІ. Підсумок уроку

1. Вивчити правила параграф 12
2. Виписати з текст, який би розповідав про лікувальні властивості рослин вашого краю. Знайти в тексті дієслова, утворені різними способами. Розібрати ці слова за будовою. Або вправа 155




Немає коментарів:

Дописати коментар