7 клас, українська література Тема. М. СТЕЛЬМАХ «ГУСИ-ЛЕБЕДІ ЛЕТЯТЬ». ЗВИЧАЇ, ТРАДИЦІЇ УКРАЇНЦІВ У ТВОРІ. СИМВОЛ ЛБРАЗУ ГУСЕЙ-ЛЕБЕДІВ


7 клас,  українська література
Тема. М. СТЕЛЬМАХ «ГУСИ-ЛЕБЕДІ ЛЕТЯТЬ». ЗВИЧАЇ, ТРАДИЦІЇ УКРАЇНЦІВ У ТВОРІ. СИМВОЛ ЛБРАЗУ ГУСЕЙ-ЛЕБЕДІВ

Мета: через художнє слово пояснити учням, як письменник намагається яскраво відобразити звичаї та традиції українського народу в повісті; продовжити знайомство школярів із змістом твору; розвивати словник учнів, збагачувати їх мовний запас; формувати кругозір, світогляд; виховувати шанобливе ставлення людини до природи, пошану до звичаїв і традицій народу; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці. 
Тип уроку: застосування набутих знань. 
Обладнання: портрет М. Стельмаха, підручник, ілюстрації «Звичаї та обряди українського народу», «Картинна галерея», презентація. 

Казка вкладає в мої уста ото слово, 
до якого дослуховуються земля і вода, 
птиця в небі й саме небо... 
М. Стельмах 


ХІД УРОКУ 
І. Організаційний момент 
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Народознавча вікторина 
o       З якою свійською твариною ходять хлопчики-колядники на різдвяні свята? (Козою) 
o       Який колір символізує радість життя і любов? (Червоний) 
o       Чому дарують яйце-писанку з трикутниками? (На знак побажання достатку в оселі) 
o       Символом сонця є... (Звіздар або ружа) 
o       З уведенням християнства риба символізувала... (Ісуса Христа) 
o       На яке народне свято трави і квіти набирають найбільшої сили? (Івана Купала) 
o       Якої пори року розпочинався рік у давніх слов’ян? (Навесні)
o       Для того, щоб швидше прийшла весна, люди випікали з тіста пташок-... (Жайворонків)
o       Який місяць багатий на весілля за народним календарем? (Жовтень) 
o       Як у різних місцевостях України називалась гілочка свяченої верби? (Верба, лоза, шутка) 
o       Рослина, що є символом отчого краю, нашої рідної України? (Калина)
o       Для чого в часи козаччини перед походом кожна дівчина дарувала нареченому вишиту хустку? (Як символ вірності) 

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал. 
2. Бесіда за питаннями 
• Який календар називається народним? В чому його призначення? 
• З чим було пов’язано те, що люди намагалися протягом свого життя дотримуватися народного календаря? 
• Назвіть народні свята, які вам подобаються. Чому саме вони є для вас цікавими? Відповідь обґрунтуйте. 
• Які народні свята є популярними дотепер? 
• Що залишилося у народних святах ще з язичницької віри? 
3. Розповідь учнів про звичаї та традиції українців, які згадуються у творі                  М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять» із застосуванням ілюстрацій. Звичаї та обряди українського народу. 
4. Форум «Звичаї і традиції українського народу»
1. Яке значення для вас мають національні звичаї і традиції?
2. Чи можна стверджувати, що українські звичаї, описані у творі М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять», сприяли формуванню морально-етичних принципів Михайлика?
3. Чи згодні ви з думкою, що життя в селі, хліборобська праця можуть сприяти «здичавінню людини»?
ІV. Оголошення теми, мети уроку. 
Мотивація навчальної діяльності школярів 
V. Основний зміст уроку 
1. Вступне слово вчителя.
1.Сьогодні ми продовжуємо літературну мандрівку далекими минулими часами. Ми вже побували в руському селі Тухля, яке розташоване в долині Карпатських гір, переймалися долею маленького Тарасика, якому так хотілося вчитися, боліли душею за Павлуся, який визволяв з ясиру свою сестру. На цей раз наша стежина завернула на Вінниччину. Тут народився відомий український письменник Михайло Панасович Стельмах, тут пройшло його дитинство. Дитинство – це земля, з якої виростають дерева людських талантів і характерів. Якими високими й широкими ці дерева не були б, там, у дитинстві, сховане коріння, що живить і тримає їх.
2.Епіграф до уроку, його коментар.

Казка вкладає в мої уста ото слово, 
до якого дослуховуються земля і вода, 
птиця в небі й саме небо... 
М. Стельмах 

3. Народознавство у творі 
Убога хатина Михайлових батьків, прикрашена вишитими рушниками й кетягами калини, три хлібини й грудка солі на столі, свячені страви у мальованих полумисках. 
Є щось язичницьке і в тому, як селяни з книг М. Стельмаха ставляться до землі, оранки, сівби, до насіння й дерев, з якими вони розмовляють, як із живими. Письменник не промине нагоди, щоб показати, як жінки тіпають коноплі, прядуть, тчуть, вибілюють полотна; як урочисто проводжають плугатарів у поле на оранку; як майстровито роблять свою справу гончар чи стельмах. Призабута тепер естетика праці селянина завжди відтворюється М. Стельмахом з великою любов’ю і поезією. Він — пристрасний оборонець ладу сільського життя, всього доброго і красивого, що відтворено досвідом українського селянина протягом віків. 
4. Зв’язок повісті з УНТ 
У творі багато прислів’їв і приказок («Сто друзів — це мало, один ворог — це багато», «Над шкурою дрижати — людиною не жити», «Де не посій, то вродиться», «Справді, добре сміється той, хто сміється останнім», «Зверху сміється, а всередині сичить»), влучних народнорозмовних висловів («Птиця також боса ходить і не журиться», «В книжці злеліяне слово має бути справжнім святом душі й мислі», «Мужицька музика — ціп і коса», «Чи знайдеться чоловік, якому не треба було б більше, ніж він має»), фразеологізми («Раки пекти»). М. Стельмах — великий майстер художньої деталі при змалюванні портрета, пейзажу.
5. «Картинна галерея»
Представлено копії картин і фото лебедів різних народів.
Евристична бесіда
-         Що об’єднує  ці картини?
-         Чому, на вашу думку, люди зображали цього птаха?
-         Як ви думаєте, чому повість М.Стельмаха називається "Гуси-лебеді летять", адже в ній розповідається про багато інших подій?
-         Що ви розумієте під поняттям «Образ-символ»?
-         На що потрібно звертати уваги під час характеристики образу твору?

6. Створення спільного проекту «Символічний образ  лебеді в повісті»

 (Учні в зошиті роблять запис)
1.  Гуси-лебеді виносять з біди малого хлопця.
2. У білому підхмар'ї зникають лебеді.
3. Дзвін їхніх крил ще озивається в хлопчикові.
4. Принесли нам лебеді на крилах життя
5. Принесли нам лебеді на крилах весну
6.  Полетіли на тихі води, на ясні зорі
7. Михайлик хоче побачити наче зі срібла вилитих лебедів, подивитись на їхні співучі крила.
8. А лебеді летять, летять... над моїм дитинством... над моїм життям!...

7.Теорія літератури.
Символ – художній засіб, який підкреслює й виразно виокремлює щось дуже важливе, концентруючи в собі глибокий зміст і високу емоційність
V. Закріплення знань, умінь та навичок учнів.
1. Проблемне завдання  
Прочитайте перше й останнє речення повісті. Який зв’язок між назвою твору та його змістом? ( Йдеться про гусей лебедів, які символізують мрію, казку.)
2.Рефлексія.
Я дізнався…
Зрозумів…
Навчився…
Найбільші труднощі я відчув…
Я не вмів, а тепер умію…
3. Оцінювання результатів уроку.
Анкета «Перевір себе»
Запитання
Так
Ні
Частково
1.  
Я можу переказати зміст повісті.



2.  
Я можу назвати героїв твору  М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять».



3.  
Я знаю, які звичаї та традиції описані у творі



4.  
Я можу пояснити, що таке фразеологізм.



5.  
Я знаю, що таке професійна лексика.



6.  
Я можу визначити у творі тему та ідею.



7.  
Я знаю, що таке сюжет і композиція твору.




           

VІІ. Підсумок уроку 
VІІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів 
ІХ. Домашнє завдання 
Дібрати цитати  до характеристики образів членів родини Михайлика, дядька Себастіяна та Миколи, Люби.

2 коментарі: