Етап уроку
Фізкультхвилинка
Назва прийому «Колективне відлуння по
половинках»
Опис
прийому
Сидячий за партами клас поділяється на дві
частини. Одна половина -
судить, інша -
працює. Для вчителя в цій ситуації головне -
швидко змінювати ролі між командами. Тоді темп вправи розминки трансформується
в ритм. Часу на подібний варіант відводиться не більше однієї хвилини
(у разі змін чотирьох-п’яти ролей), а заряду бадьорості вистачає
надовго.
Етап уроку Фізкультхвилинка
Назва прийому «Колективне відлуння»
Опис прийому
Умова цього завдання
проста - клас відповідає на
плескання ведучих (вчителя або однокласника) дружною луною. Коли ведучий
плескає вперше, зазвичай клас відзивається плесканням у відповідь. Злагодженими
оплесками вдається відповісти тільки в тому випадку, якщо всі присутні не
замкнуті на собі, а відкриті для роботи з іншими. Ведучий може плескати
декілька разів поспіль, змінюючи ритмічний малюнок. Плескання можна замінити на
щигликів, чечітку, посвистування або навіть проголошення якихось слів
(наприклад, вигуків або слів-винятків із правила).
Варіанти ускладнень можуть бути
такими: ведучий плескає в долоні декілька разів (3-6) у визначеному ритмі, заміна плескання
постукуванням по стільцю, стіні, колінах або притоптуванням.
Етап уроку Фізкультхвилинка
Назва прийому «Іван-покиван»
Опис прийому
Початкове положення: всі сидять; учитель,
закривши очі (краще відвернувшись), задає класу число - і викидає над
головою відповідну кількість пальців (якщо число більше п’яти, знадобляться
обидві руки,- це зауваження не для математиків).
Потім він вимовляє:
«Раз-два-три! Замри!» -
розплющує очі (повертається до учнів). У класі має стояти рівно стільки учнів,
скільки пальців їм було пред’явлено. Під час виконання ігрового завдання
кожному з учнів доводиться швидко зорієнтуватися: якщо кількість менше
заданої - схопитися самому; якщо ж більша - то миттєво сісти.
Родзинка цієї вправи - у
своєрідній мобілізації всіх учасників.
Етап
уроку Фізкультхвилинка
Назва
прийому Зіпсований телефон
Опис
прийому
До речі, популярний «Зіпсований телефон» також будується
на принципах естафети. У класі це можна зробити так: якесь слово
пускається по середньому ряду, а крайні ряди «ловлять слово», тобто
намагаються його відгадати.
Етап уроку Фізкультхвилинка
Назва прийому «Хто мене чує...»
Опис прийому
У класі стоїть шум, у цьому випадку
неважливо який це шум -
робочий або неробочий, але вчителеві потрібна увага. Не намагаючись
перекричати шум, а навпаки, дуже тихо, собі «під ніс» учитель говорить
майже пошепки: «Хто мене чує... підніміть ліву руку». Деякі почнуть
прислухатися.
Учитель продовжує: «Хто мене
чує... погладьте себе по плечу». Кілька рук миготять у повітрі,
з’являються посмішки.
«Хто мене чує...- так само тихо, злегка розтягуючи ударні
голосні, бубонить він,-
постукайте по столу три рази». Лунає рикошет легких постукувань, які
насторожують навіть тих, кого й гучним голосом не докличешся.
«Хто мене чує... устаньте». Всі
одностайно встають. У класі ідеальна тиша.
«Хто мене чує... сядьте. Увага
на мене!» Усі сідають, клас зібраний і готовий до роботи.
Цей прийом апробований
у роботі з усіма віковими групами й постійно доводить свою ефективність.
Але на уроках зі старшокласниками має особливу популярність, за умови
несподіваних і різноманітних завдань-рухів (послати повітряний поцілунок,
погладити себе по голові й т. ін.).
Етап уроку Фізкультхвилинка
Назва прийому «Розвідники»
Опис прийому
У будь-якій груповій роботі важливо вміти
уважно й спокійно спілкуватися один з одним. Важлива й власна
увага до партнера, його увага до себе.
«Розвідників» зручно
використати, коли потрібно з якоїсь причини поміняти «картинку» класу:
розбити невгамовні парочки базік і пустунів, перемішати дівчинок
і хлопчиків або для подальшої роботи поміняти склад малих груп. Після
декількох пересаджувань усі учні ґрунтовно (хоча й непомітно для себе)
перемішані один з одним. Це допомагає створенню нової ділової
атмосфери в класі або малій групі.
Учитель пропонує класу: «Зараз
ми з вами попрацюємо розвідниками. Розвідники вміють усе робити точно
й чітко, але потай. За сигналом «зв’язатися з агентом» без слів,
підморгувань і розмахувань руками, тільки поглядом, з’ясуйте, хто буде
вашим партнером-агентом, знайшовши його, тримайте один одного очами.
Намагайтеся не видати себе! Якщо ви будете домовлятися не тільки поглядом, але
й, наприклад, кивками голови, то вас із боку помітять і виявлять, що ви
розвідники».
Виникають пари
партнерів-розвідників, яким потім можна дати будь-яке додаткове завдання - наприклад, помінятися місцями.
Етап уроку Фізкультхвилинка
Назва прийому «Руки-ноги»
Опис прийому
Коли вчитель плескає
у долоні один раз, клас піднімає руки, два рази - учні підіймаються. Якщо руки вже підняті,
то, коли ведучий плескає один раз, їх треба опустити (відповідно, коли діти вже
стоять, то на серію оплесків вони повинні сісти). Змінюючи послідовність і темп
плескання, учитель намагається спантеличити учнів, тренуючи їхню зібраність.
Це вправа дуже ефективна,
концентрує увагу, з нею справляється той, хто здатний чітко підкорятися
командам і не повторювати рухи сусідів, які можуть бути неправильними. Умови
слід пояснювати стисло: «Одноразове плескання - команда рукам: їх треба підняти або
опустити; декількаразове плескання -
команда ногам: потрібно встати або сісти», після чого вчитель відразу подає
сигнали. Моментальне включення учнів у вправу змушує їх по ходу справи
усвідомлювати завдання, покладаючись на кмітливість і спритність.
Етап уроку Фізкультхвилинка
Назва прийому «Естафета з варіаціями»
Опис прийому
Вставання можна замінити
естафетою з крейдою у дошки. Написати слово або коротеньку фразу (кожному по
одній букві) - який
ряд швидше. При цьому дотримуватися того ж порядку - перший учень сів на місце, тільки тоді
встав другий.
В естафетах тренується
самостійність у визначенні моменту свого вступу до загальної справи, відчуття
залежності один від одного. Це колективна вправа, в якій у кожного є свій
обов’язок, що має бути виконаний вчасно. Це «вчасно» і є основною складністю,
адже від кожного з учасників вимагається вірно визначити момент, коли йому
самому треба встати або сісти, а від інших -
не втручатися в роботу кожного.
Етап уроку Фізкультхвилинка
Назва прийому «Естафета»
Опис прийому
Найпростіша естафета: учні по ланцюжку встають
і сідають у єдиному ритмі - так,
щоб, як тільки сів попередній, встав наступний. Умови елементарні, ефект
стабільний!
Порядок вставання можна
міняти - по рядах, від парти до
парти; змійкою, через двох людей; одночасно поодинці з кожного ряду (подвійна
естафета); за абеткою. Головне в завданні -
не підштовхувати наступного ліктем, не викрикувати його ім’я, одним словом, не
втручатися в роботу іншої людини. Якщо ж це відбулося, ведучому нічого не
залишається як тут же зупинити естафету (домовленість дорожче за гроші) і
почати її заново.
Немає коментарів:
Дописати коментар