вівторок, 11 листопада 2014 р.

Прийом роботи. Вивчення нової теми

Етап уроку                     Вивчення нової теми
Назва прийому              Асоціативні схеми
Опис прийому
 Традиційно вважається, що новий матеріал краще запам’ятовується, коли він занотований. Але сучасні дослідження вчених доводять, що звичайне нотування - слово за словом, речення за реченням, тобто інформація, яка розташована лінійно або стовпчиками, не зберігається у мозку. Мозок запам’ятовує інформацію тоді, коли вона має вигляд певних моделей, схем та асоціацій. Тому не записуйте, а малюйте асоціативні схеми.
Основні принципи створення асоціативних схем такі:
Уявіть, що мозкові клітини - наче деревця, на гілках яких зберігається тематично споріднена інформація. На аркуші паперу спробуйте накреслити основні моменти будь-якої теми у формі дерева.
1. Починайте схему в центрі аркуша з головного елемента, найкраще символа, від якого розгалужуються інші елементи.
2. Записуйте тільки одне слово чи символ на позначення одного пункту, який хочете запам’ятати, одну головну тему для кожної ­гілки.
3. На ту саму гілку помістіть споріднені пункти, наче промені сонця.
4. Для подібних тем беріть олівці чи маркери одного кольору.
5. Малюйте стільки малюнків і символів, скільки зможете.
6. Коли закінчите малювати одну розгалужену гілку, обмалюйте її різнокольоровою лінією.
Регулярно доповнюйте кожну схему. Легше починати із загального, а далі побудувати асоціативну схему, переходячи до конкретного, коли довідаєтесь щось нове з тематики.
Сміливо малюйте, сміливо користуйтеся кольоровими олівцями, і ви побачите результат. Влаштуйте конкурс на кращий зошит з номінаціями - «Найяскравіша», «Найакуратніша», «Найбільш творча», «Містер суперсхема» і т. д. Але тільки для себе чітко розставте пріоритети: основне - знання, а конкурс тільки для того, «щоб примусити коня пити».


Етап уроку                      Вивчення нової теми
Назва прийому               Діалог Ривіна
Опис прийому
 Робота за методикою Ривіна передбачає читання або вивчення тексту абзацами. Під абзацами слід розуміти частину тексту до 12 рядків, яка має закінчену думку і зміст якої можна передати одним реченням (до 10 слів). Для вивчення абзацу необхідно спочатку з’ясувати його суть. Для виокремлення головної думки кожного абзацу рекомендуємо наступне:
Знайдіть у тексті нові слова і словосполучення.
Поясніть їх значення своїми словами або прочитайте за текстом, за необхідності скористуйтеся додатковою літературою.
Складіть речення з новими словами, переконайтеся, чи правильно ви їх зрозуміли.
Знайдіть основне слово або словосполучення аб­зацу.
Усно поясніть, чому ви його вважаєте основним.
Складіть речення з основним словом, щоб передати ідею абзацу, придумайте друге речення, виберіть, на ваш погляд, краще.
Краще речення запишіть у зошит.
Основним словом можуть бути предмети, явища, персоналії, події, про які йдеться в абзаці.
Установіть зв’язки, залежність між цими об’єк­тами.
Складіть речення, яке виражає суть абзацу, придумайте друге, виберіть краще.
Підготуйте відповіді на запитання, запропоновані вчителем, учнями чи подані в підручнику.
Складіть запитання для товариша.
Придумайте опору для пояснення змісту абзацу іншому учневі.
З’ясуйте перспективу розвитку ідеї, проблеми, ознаки, сферу застосування нових понять.
Пов’яжіть засвоєну інформацію з раніше вивченим або прочитаним матеріалом.
Цю методику педагоги розцінюють як місток для формування складніших умінь: читання пункту, сторінки, розділу.

Етап уроку             Вивчення нової теми
Назва прийому      Модель майбутніх знань
Опис прийому
 Можна скласти пізнавальну модель предмета, що вивчається, і на початку уроку видати її всім учням. Модель дозволить кожному учню отримати цілісне уявлення про предмет, що вивчається. Методика роботи в цьому випадку припускає штрихування різними кольорами тих елементів моделі, які, з погляду учня, йому зрозумілі, осмислені, засвоєні. Наперед обговоріть, якими кольорами користуватимуться ваші підопічні, скажімо, червоний - «усе зрозуміло», оранжевий - «майже все зрозуміло», жовтий - «50x50», зелений - «дещо зрозуміло», блакитний - «sorry, нічого не зрозуміло». Кількість колірних позицій, які будуть вам підказувати, що треба повторити або пояснити ще раз (два або три), залежить тільки від вашої фантазії й особливостей предмета викладання.
Модель «майбутніх знань» може включати необхідні поняття, принципи, процеси, змістовні елементи, провідні ідеї, факти й осіб. Модель «майбутніх знань» також бажано зробити на великому аркуші ватману і вивісити на стенді в кабінеті, вона виконуватиме роль стрижня, каркаса предмета. Подібну модель можна скласти і для окремо взятої теми або уроку.

Етап уроку                     Вивчення нової теми
Назва прийому             «На смак і колір»
Опис прийому
 Цей методичний прийом буде доречний на уроках філологічного спрямування. Вчитель по ходу пояснення нового матеріалу надає учням широкий вибір завдань.
1. Виконати дві вправи з підруч­ника.
2. Написати маленький твір (це може бути вірш) у певному жанрі на певне правило.
3. Зробити зошитову сторінку «тексту з дірками».
4. Переписати «на точність» сторінку тексту з книжки, яку читаєш (можна не за програмою).
У всіх чотирьох типів завдань є свої прихильники. Утім, учні залежно від настрою пробують себе в різ­них ­жанрах.

Етап уроку                               Вивчення нової теми
Назва прийому                       «Кмітливе читання»
Опис прийому
 Уявіть собі, що перед вами лежить газета, яка виходить один раз на тиждень і складається із 40 сторінок. Як ми читаємо газету? Ми читаємо тільки те, у чому зацікавлені. А як знаємо, що читати? Річ у тому, що газета поділена на рубрики, тому, коли ви цікавитесь спортом, то перечитуєте тільки спортивні сторінки, або тільки економічні, якщо ваша сфера зацікавленості - бізнес. І навіть тоді ви не читаєте всіх ­спортивних чи економічних сторінок. Газетні заголовки висвітлюють основні проблеми, що дає змогу легко вибрати те, що нас цікавить. Тільки завдяки газетному стилю можна легко й ретельно вибрати найцікавіше. Традиційно у першому абзаці подають суть матеріалу, тому можна без зусиль прочитати тільки головне замість того, щоб «ковтати» всю статтю. Майже половину газети займають рекламні оголошення, ми на них майже не дивимось. Рекламодавці привертають нашу увагу з допомогою заголовків, малюнків та фотографій. Тому, якщо ви шукаєте пропозиції зимового відпочинку, то знайдіть їх миттєво, і вам не доведеться читати всю рекламну рубрику. Таким чином, нам удалося розгадати таємний код газети.
Аналогічні правила можна застосувати для читання наукової та науково-популярної літератури. Передусім запитайте себе: «Чому я це читаю? Що я хочу дізнатися? Яка інформація мені потрібна?»
Читайте будь-яку нехудожню книжку як книжку кулінарних рецептів. Адже, коли ви маєте намір на вечерю приготувати страву зі свинини, ви не будете читати розділи про торти та тістечка. А з розділу «М’ясні страви» виберете тільки ті сторінки, що вам цікаві сьогодні.

Етап уроку                        Вивчення нової теми
Назва прийому                «Моделі, що ожили»
Опис прийому
 Цей методичний прийом є модифікацією вправи театральної педагогіки «Побутові механізми». Будь-яку навчальну модель, схему, малюнок, досвід можна запропонувати для «оживлення» учням, з’єднаним у робочі мікрогрупи (три-вісім осіб). Виконується ця дія без слів і коментарів, тільки з допомогою міміки, жестів. Не існує обмежень у застосуванні цього прийому (тільки відсутність сміливості у педагога, а фантазією вас щедро обдарують діти), уявіть собі, як здорово виглядає дослід з хімії або фізики, що «ожив», модель кругообігу води в природі або розподіл клітин.
Незвичність завдання й обмеженість часу (не більше 4-5 хв на підготовку) примушують учнів проявити кмітливість. По ходу демонстрації результатів «оживлення» учні інших мікрогруп відгадують, що саме оживляли.
У вихідному варіанті завдання учасники гри показують дію приладів, що були отримані ними за жеребкуванням, роботу їх внутрішніх механізмів. Учні домовляються, хто буде тією або іншою частиною механізму і яким чином йому доведеться взаємодіяти з іншими «частинами» під час «роботи» приладу.

Етап уроку               Вивчення нової теми
Назва прийому        «Пізнайко»
Опис прийому
 На уроках географії під час вивчення теми «Політична карта світу», об’єднавшись у невеликі групи, учні копіюють контури якої-небудь країни, домальовують на контурах упізнаний предмет або тварину і передають «зашифроване» послання іншій групі. Сусідній команді треба вгадати за малюнком, що за державу «заховано» в малюнку, й обвести її межі на контурній карті.

Етап уроку               Вивчення нової теми
Назва прийому        «Сліпий капітан»
Опис прийому
 Учні кожного ряду вибирають собі капітанів, зав’язують очі, і ті, керуючись указівками-підказками тільки свого ряду, виконують зав­дання.
У початковій школі:
витягають квиток із завданням для всього ряду;
шукають предмет (підручник, таблицю, муляж);
на дотик відгадують муляж, навчальний посібник, макет і розповідають про нього все, що знають.
У середній школі:
розбирають фразу, записану на дошці, по членах речення;
вписують правильні відповіді заданих прикладів і т. д.
Подібні форми роботи, як правило, викликають в учнів великий інтерес і надовго запам’ятовуються разом із тим навчальним матеріалом, який був задіяний у завданні.
Чим більше «сліпих капітанів», тим більш шумно, плутано і весело. Смішна плутанина стимулює прагнення учнів у спокійній обстановці (наприклад, удома) гарненько розібратися в навчальному матеріалі.



Немає коментарів:

Дописати коментар